Upp i luften över stan!

 
Mot storstaden och min bästaste bästis!
 
 
 
XOXO inibell
 

Ash (bok 1)
2014-03-04 kl. 09:30:00
Böcker

 Ash

av Malinda Lo

 

 

 

Genre

Sidor

Språk

Fantasy

291

Engelska

 


Sammanfattning


Ash är en berättelse om en ung tjej vars liv tar en oväntad vänding, världen som hon känner den rasar samman när gränser överskrids och suddas ut. Det är en berättelse om magi, kärlek, identitet och känslan av att höra hemma någonstans.

Exakt var och när Ash utspelar sig får läsaren aldrig riktigt veta, miljöbeskrivningarna ger mig associationer av en tid före länge sedan, långt före elektricitet och andra moderniteter i ett land likt en sagovärld. Platserna har sina namn och med lite fantasi lyckas jag bygga upp en bild av hur de olika platserna förhåller sig till varandra.

Som huvudkaraktär är Ash en enkel person som åtar sig vad livet kastar åt henne med värdighet. Hennes längtan och hennes önskningar är vad som driver hennes handlingar. Ash är på flera sätt lite utav en ”outsider”, hon håller starkt fast vid vad hon tror på och delar inte sina styvsystrars dröm om att gifta sig med prinsen.


Omdöme


Ash har en stark intertextualitet med den klassiska Askungen samtidigt som den skiljer sig på flera vis. Berättelsen har framför allt en modern tappning som enligt mig gav boken en unik känsla. Allt från omslaget till själva berättelsen osar av mystik samtidigt som stilen gav mig en slags vemodig känsla.

Det var just stilen, själva språket, som fängslade mig. Direkt jag läste första sidan på biblioteket var det som att jag sögs in i en annan värld, redan den fösta meningen fångade mitt intresse och jag kände direkt att detta är något jag vill läsa.  Det förvånade mig rätt mycket med tanke på att boken är på engelska och min erfarenhet av engelsk litteratur är väldigt liten. Har alltid undvikit att läsa på engelska när det gått just för att det för mig brukar ta bort njutningen av själva läsandet. Det är för mig svårt att sugas in i en text om jag hela tiden måste jobba med att få ihop språket, det ska bara flyta på, vilket det också gjorde med Ash.


Jag kan inte påstå att Ash var en livsförändrande upplevelse som satte mina tankar i rullning men det var inte därför jag lånade den heller, jag hoppades att upplevelsen skulle bli lite som när jag läste och lyssnade till sagor som barn. Det var just vad Ash gjorde för mig, en nostalgisk känsla men en mer vuxen saga. Dessutom var det ett stort plus och en positiv upplevelse att få läsa en hel bok på engelska utan att det kändes jobbigt.


Läsutmaning 2014, uppdatering

  • 1/12 böcker
  • 291/3600-4800 sidor
  • 1/2 engelska böcker
 
XOXO inibell