Upp i luften över stan!

 
Mot storstaden och min bästaste bästis!
 
 
 
XOXO inibell
 

Läsutmaning 2014
2014-02-26 kl. 10:06:00
Böcker

Ett av mina "nyårslöften" för 2014 är att läsa mer skönlitteratur än förra året. Jag inte har koll på exakt hur många böcker jag läste då eller vilket antal sidor det blev, därför tänkte jag att detta år ska jag sätta upp ett mål på hur många böcker/antal sidor jag ska läsa och för varje utläst bok skriva ett inlägg med en sammanfattning av huvudhandlingen och ett omdöme. Jag tänker inte sätta betyg då jag anser att det inte är speciellt givande och det är svårt att ha en gemensam skala för olika typer medans ett omdöme som tar upp det jag gillade och ogillade med boken känns mer "rättvist".
 
Min tanke är att om jag sätter upp ett mål och dessutom skriver om varje bok jag läst så bör jag bli mer peppad på att ta mig tid att läsa (eftersom det är något jag älskar att göra men är dålig på att ta mig tid till) och texten om varje bok ger en bra översikt över vilka böcker jag läst under året. 
 
Över till själva målet då, jag tänkte såhär: Det är 12 månader på ett år och med tanke på hur snabbt jag läser och uppskattar läsning bör jag åtminstonde ta mig igenom 12 böcker på ett år. (Förr kunde jag läsa kanske 20 böcker på en sommar så det är väldigt rimligt). Men eftersom att böckerna varierar i längd, textstorlek och radavstånd så tänker jag mig ett snitt på 300-400 sidor per bok, så 3600 - 4800 sidor är målet. För att göra det hela till lite mer av en utmaning tänkte jag också att jag iallafall skulle ha tagit mig igenom två böcker på engelska. 
 
Så här har vi mina riktmärken angående min skönlitterära läsning 2014:
  • 12 böcker alternativt 3600 - 4800 sidor
  • Minst två på engelska
  • Texter om varje bok

Jag kommer självklart inte att sluta läsa när jag nått mitt mål, det här är vad jag minst tänkt läsa under året.
 
XOXO inibell