Upp i luften över stan!

 
Mot storstaden och min bästaste bästis!
 
 
 
XOXO inibell
 

Att gråta eller inte gråta!
2012-10-11 kl. 00:04:37
Plugg

Då va de väll dax för en liten uppdatering! Mitt liv just nu går ut på plugga, plugga och åter plugga! Har ägnat senaste 10 dagarna åt medeltiden, renässans och klassicism. Har läst igenom En midsommarnatts dröm och skrivit ett referat på "Island mellan hedniskt och kristet" och sliter nu med en skrivuppgift som lyder såhär:

Tänk dig att du är med i en lokal teaterförening, och att ni har bestämt er för att sätta upp ett drama av Shakespeare . Du väljer det som du just har läst. För att dina tänkta teaterkollegor ska gå med på ditt pjäsval gör du följande:
  • Sammanfatta handlingen (ganska kort), och berätta när och var dramat utspelas.

  • Berätta ingående om de olika karaktärerna och deras inbördes relationer.

  • Välj ut ett stycke som du tycker är speciellt intressant. Varför har du valt detta citat eller denna episod?

  • Vilka teman och motiv behandlar pjäsen? Alltid bra att ta med.

  • Vad säger dramat om sin tillkomsttid – och vad säger det oss idag?

  • Kan du jämföra dramat med någon antik pjäs? Med något verk från vår egen tid?

  • Ge ett välmotiverat omdöme till varför teatergruppen ska välja just "ditt" stycke.

Vid presentationen kan det vara bra att ha en intressant inledning och en stark avslutning. Du brinner ju för pjäsen och du vill verkligen att man ska välja denna.

Ca 600-800 ord.

Jag erkänner att jag vill slita av mig håret och lägga mig ner och gråta ca 10 gånger om dagen men ger inte upp. Problemet för mig ligger i begränsingen av ord. Jag hatar få ordgränser.. Men tror jag bockat av 4 av punkterna, frågan är bara om läraren kommer se kopplingarna där jag slagit ihop tre i en som, tema och motiv har jag smällt in i inledningen som också råkar vara mitt välmotiverade omdömme.. -.- 
Nää men önska mig lycka till för innan måndag ska de va klart men jag hoppas på flyt imorn så det går skicka in på fredag!


XOXO inibell