Upp i luften över stan!

 
Mot storstaden och min bästaste bästis!
 
 
 
XOXO inibell
 

Plikt, konsekvens och sinneslag
2012-05-04 kl. 20:47:18
Plugg

Etik gör mig galen! 
Jag förstår innebörden av de olika etikerna men jag får inte riktigt ihop det när det gäller hur jag ska reda ut problemet med hjälp av de olika modellerna. Menar i frågeställningen får jag ju veta för lite fakta..hur är det då tänkt jag ska kunna svara?
Hjälper inte att läsa sidorna om och om igen heller. Lite jobbigt! 

För att en trebarnsmor ska överleva krävs en blodtrasfusion, problemet är att kvinnan är medvetslös och hennes man förbjuder läkaren att ge blod av religösa skäl. Hur bör läraren agera?

utifrån ett pliktetniskt perspektiv?
utifrån ett konsekvensetniskt perspektiv?
utifrån ett sinnelagsetniskt perspektiv?

Det är alltså lite där jag kör fast. Det är ju så lite fakta att gå på... eller jag tycker det iallafall..
Får ge mig på detta imorgon. Innan söndagkväll ska jag ha kommit fram till svar jag känner mig nöjd med iallafall.

XOXO inibell